måndag 20 februari 2012

Heldag i hundtränings väg

Visst känner man i hela kroppen att man tränade hund igår!


Som jag skrev igår, så hade vi en riktigt riktigt bra träningsdag.
Det var Amanda, & Bozzs uppfödare Tobbe som anordnade de hela. Alla Bozzens kullsyskon, förutom en. + ägare kom. & förstås jag & Klämmis..
Började dagen med spårning i skogen där jag & Amanda brukar vara.
Alla hundarna spårade på jätte bra! Såg mycket likheter i lilla Java & Bozz, i deras spårsätt. Noggranna & säkra. Med härligt tempo.

Den andre brodern Bizon såg jag tyvärr inte, men han var duktig han med hörde jag. Han fick ett lätt Ipo spår.
Den andra systern Bonnie, hade inte spårat alls innan nästan & förstod inte hela grejen riktigt. 

De är inte alltid lätt i början!

  
En del av gänget

Heros Biscaya " Java" med matte Johanna.

Selar på!

påsläpp, fullfart!

Duktig tjej

Lek vid apport!


                                                    
                                                       
                                                           Bozz & Amanda i spåret

Lek vid apport här också. Bozz behöver bli mer intresserad utav pinnarna.
& leker man med dem så blir dem ju direkt roliga!




Grymma Bozz!

PUSS Tobbe! säger Bozz

Tyvärr inga fler bilder än dessa. Batteriet la såklart av. Alltid ska de vara något..






Emma spårade SUPER bra! Riktigt duktig var hon. Jag hängde Inte som en vante efter henne. Hon spårade i ett skönt tempo & var mycket noggrann.
Inte som de senaste gångerna vi spårat. Då hon nästan rusat genom spåret.

Hon markerade varje Apport & belönades med mycket lek. Bara för några månader sedan ville hon ju knappt leka med pinnarna. Var så intensiv i sitt spårade & ville bara vidare.
Men nu leker hon mer än gärna med dem!
Fina påsläpp var det också. Var på't direkt.
Mycket imponerad blev jag av min lilla flicka.  & jag var inte den enda ;)

Efter alla fått varsitt spår så körde Johanna lite sök med Jaffa. Jag fick agera Figge.
Har aldrig testat på de, eller sök för den delen.
Men jag sprang ut i skogen & gömde mig, låg där & blidde blöt....
Ser när de släpper på jaffa, & efter att ha sökt av lite så hittade hon mig där liggandes i snön. ger mig en liten puss & sedan tar tag i sin sökrulle & springer iväg till matte. Sen kommer de båda & "räddar" mig.
Verkar vara en jätte rolig gren. Måste jag & Emsan ta & testa på!!
Körde en gång med lilla Java också. Men en lättare version.
Duktig redan den lilla.

Vid halv ett körde hela ligan hem till Amanda för Lunch.
Satt riktig bra efter en hel förmiddag i skogen.

Innan vi lunchade så la vi varsitt rakt Ipo spår, som vi tog direkt.
Även här var Emma jätte duktig. Inget rusande.


& efter vi då käkat körde vi vidare mot en av Amandas familjs gård. Där vi skulle träna lydnad i en loge (halmhus liknande).



Där är det mycket lukter & störningar. Tillexempel tre kor & en tjur, som stod i ena delen & tittade & undrade vafasen vi höll på med.
Ingen av hundarna brydde sig särskilt mycket om dem. Förutom Heros Basta "Bonnie" som gjorde klart för dem att hon tyckte dem var liite räliga. Hehe

Även vid lydnadsträningen var alla hundar duktiga! Det var mycket lydnad/relation/kontakt träning.
Bozz tyckte inte alls att omgivningen var särskilt intressant. Han var som vanligt sansad & kontakt sökande. Utan att vara "tråkig"! Han är ju fortfarande mycket intensiv i sitt intresse.
De är en härlig hund! De är hela kullen för den delen.
Som uppfödare Tobbe sa: Dem är nästan för duktiga.

Till en början höll inte Emma uppe koncentrationen vid linförigheten. Men efter lek, korrigering & kontakt övningar så gick det super.
De är så kul & se när någon annan tar & tränar Emma.
Tobbe är så mycket tydligare när det gäller allt. & Emma blir som förvandlad!! Hon var såå klockren!!
Så de är Matte som ska tränas inte Emma ;) haha
 

Så ja, de var en mycket givande & trevlig dag!!
I veckan sticker jag & Amanda & tränar. Jobbar vidare på vad vi gjort igår.
 

Ha det bra!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar